Terug naar site

Hoe kunnen docenten up-to-date blijven met de nieuwste ontwikkelingen?

We hebben het waarschijnlijk allemaal gezien: de Unreal Engine 5 trailer. Deze nieuwe versie van deze game engine belooft een grote stap te worden in het behalen van fotorealisme in games. Maar welke mogelijkheden biedt het praktisch en wat gaat dit betekenen voor de ontwikkelingen in het werkveld en de skills die studenten moeten leren?

Wanneer je in het werkveld werkzaam bent, ben je vaak goed op de hoogte van nieuwe technieken en ben je bezig je project zo up-to-date mogelijk te houden.
Als docent loop je eigenlijk altijd een paar jaar achter op deze nieuwste ontwikkelingen, omdat je een deel pas later meekrijgt óf omdat het curriculum niet zo snel aan te passen is. Je kunt jezelf niet genoeg ontwikkelen in het vakgebied waarin je lesgeeft, want je bent teveel bezig met nakijken van dingen en lessen voorbereiden. Er is nooit genoeg tijd om nieuwe dingen goed uit te zoeken en toe te passen. Of je moet je “vrije” tijd en weekenden opofferen.

Wanneer de studenten afstuderen, kan het dus best zijn dat je ze een verouderd software pakket hebt aangeleerd. Dit is een gemis! Een gemis voor zowel de ontwikkeling van de docent (Een Leven Lang Leren) én de toekomstige afgestudeerde student.


Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de docenten zich wél genoeg kunnen ontwikkelen en up-to-date kunnen blijven met allerlei nieuwe ontwikkelingen? Dit is de vraag die ten grondslag stond aan het WORSHIP project.

Doel

Wij zijn een onderzoek aangegaan om te kijken hoe wij een professionele leergemeenschap kunnen opzetten binnen in het Mediacollege.
XR lab dient hierbij als onderzoekslocatie. Docenten van het Mediacollege Amsterdam doen hier parttime onderzoek naar de nieuwste immersieve technieken, met als doel om zelf verder te ontwikkelen én de nieuwe generatie bij te spijkeren.

De nieuwe Unreal Engine geeft context aan het onderzoek. Op dit moment wordt er namelijk nog niets met Unreal Engine gedaan op het Mediacollege Amsterdam, hoewel het werkveld hier soms wel om vraagt. Alle studenten krijgen nu les in een andere engine: Unity.

Aanpak

broken image

Docenten Robin Schuur en Richard Ram doen een half jaar onderzoek naar de verschillende mogelijkheden van deze leergemeenschap en experimenteren met de juiste vorm.
Hoe hou je voortgang bij? Welk programma gebruik je ervoor? Hoe deel je onderzoeken met elkaar? Hoe kunnen wij docenten hierbij betrekken? Hoe kunnen wij studenten hierbij betrekken? Hoe kunnen wij draagvlak creëren bij andere docenten? Hoe implementeren wij een professionele leergemeenschap binnen 1 opleiding en daarna alle?

We gaan tijdens dit onderzoek een co-op puzzle platformer in Unreal maken waarbij je de ander steeds nodig hebt om verder te komen in de game. De game heet WORSHIP en vindt plaats in een humoristische Azteken setting. De God (in VR) moet samenwerken met de mens (op console) om het magische kristal op het eindpunt te krijgen.

We zijn momenteel bezig met de volgende stappen:

  • Er zijn wekelijkse live sessie met docenten om ze bij het proces te betrekken en informatie over Unreal te delen.
  • Wij gebruiken Microsoft Teams om kennis bij te houden en te borgen.
  • Onze stagiaires helpen bij het bouwen van het bedachte concept. Zij denken mee over de stijl van de game en over bouwen verschillende assets. We beginnen met de core gameplay en zullen daarna focussen op extra assets.
broken image

Vooruitblik

De komende maanden zullen we de game verder ontwikkelen en het proces van het opzetten van een professionele leergemeenschap meer finetunen.

Planning is:
Tot en met december zullen we dit Unreal onderzoek en project afronden binnen XR lab. Daarna gaan we alle informatie verzamelen en evalueren. In januari komen we met een nieuw plan voor implementatie voor het Mediacollege Amsterdam. Dit zal beginnen bij 1 of 2 opleidingen van het Mediacollege. Wanneer een solide leergemeenschap staat binnen deze opleidingen zal er een plan volgen om dit eventueel bij alle opleidingen te implementeren.

We keep you posted!

- Robin Schuur (XR lab senior UI/UX designer & docent Mediacollege Amsterdam)